Vitriini: Rikastettuja elämyksiä virtuaalisesti

Nykyteknologia haastaa toimialan perinteiset tavat toimia. Helsingin Gastro 2016 -messuilla lanseerataan The Box -elämystila, jossa rikastettujen kokemusten avulla luodaan uusia houkutuksia asiakkaille. Maistuisiko lasillinen kuohuvaa laiturilla – virtuaalisesti?

Hotelli-, ravintola-, matkailu- ja elämystoimialan yritysten toimintaympäristö on ollut muutoksessa samaan aikaan kun digitaaliset ja muut houkutteet pirstaloivat ihmisten ajankäyttöä. Nykyisessä kilpailutilanteessa ei enää kisata vain taloudellista tilannetta vastaan – nyt taistellaan myös asiakkaiden ajasta.

Myös kuluttajien käytös on muuttunut. Kuluttajana nettisukupolvi janoaa kokemuksia ja yhdistää työn luontevasti vapaa-aikaan.

Toimiala ei ole teknologian huipulla

Suomessa toimialaa ei tunneta teknologian huippuna, eikä elämystieto ole edelläkävijämaiden tasolla. Ala tarvitsee nyt vetovoimaisia tuotteita ja palvelukonsepteja. Teknologiaa on toki kokeiltu asiakaskokemuksen rikastajana aiemminkin, mutta vasta viime vuosien kehitys on mahdollistanut esimerkiksi Ibizan ylellisen Sublimotion-ravintolan ja maailman top 50 -listalle rankatun shanghailaisen Ultraviolet-ravintolan kaltaiset keinotekoiset ja käsikirjoitetut digitaaliset elämykset. Royal Caribbean -laivoilla puolestaan nautitaan merimaisemasta sisähyttien virtuaaliparvekkeilla.

Gastrossa lanseerattavassa The Box -elämystilahankkeessa synnytetään konkreettisia, suomalaisia tuotteita, palveluja ja innovaatioita globaaleille markkinoille. Pysyvä Box-virtuaalitila on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Haagan kampuksella.

Gastro Boxin ruokateemaan sovitetut, kuva- ja liiketunnistusta hyödyntävät seinäprojektiot, tilan äänentoisto, tunnelmassa elävä valaistus ja maisemia korostavat tuoksut ja muut aististimulaatiot vievät vieraat huippukokkien säveltämälle makumatkalle Suomen kesään tai virkistävälle lepohetkelle aurinkoisen järvimaiseman mökkilaiturille.

Palvelua unohtamatta

Teknologian läpimurto mara-alalla on vain ajan kysymys. Hotellihuoneeseen pääsy tai palvelujen tilaaminen mobiililaitteella on jo maailmalla arkipäivää. Lähitunnistamiseen perustuvaa älyrahaa hyödynnetään pikaruokaravintoloissa ja viiden tähden hotelleissa. Käyttöliittymien helppous ja toimintavarmuus ratkaisee, kun siirrytään pr-luonteisista kokeiluista oikeaan asiakaskokemuksen rikastamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Tuoksut, äänet ja maisemat tuovat elämyksellisen lisän kokemukseen. Tekniikan avulla luodussa rikastetussa miljöössä asiakaspalvelijat esiintyvät ja täydentävät illuusion. Juuri tähän The Box pyrkii: mittaamaan asiakaskokemuksia osittain keinotekoisissa ympäristöissä ja määrittämään keinot, joilla lisäarvoa tuotetaan kustannustehokkaasti sekä asiakas- että henkilökuntaystävällisesti. Silloin työntekijöillä on yhä paremmat mahdollisuudet toteuttaa vieraanvaraisuuden perusasiaa  – palvelua.

Tutustu Gastrossa osastolla 6 c 71 The Boxin tekniikkaan ja sen käyttömahdollisuuksiin. 

 

Teksti Pasi Tuominen ja Eeva Puhakainen

————————————–

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Tekesin The Box -yhteishankkeessa syntyy vuosina 2016–2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä, joissa asiakkaat kokevat ainutlaatuisia elämyksiä. Hanke tarjoaa yrityksille uudenlaista palvelutilojen ja tuotteiden testaus- ja mittausalustaa. Lisätietoja www.thebox.fi

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *