Vitriini 6/2016: Vieraanvaraisuusala vuonna 2030

On odotettavissa, että 15 vuodessa vieraanvaraisuusala omaksuu ja aktiivisesti käyttää ainakin mobiiliteknologian, esineiden internetin (IoT), robotiikan, keinoälyn, 3D-tulostuksen, rikastetun ja  virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia.

Vuoteen 2029 mennessä yli 20 prosenttia maapallon väestöstä on täyttänyt 65 vuotta. Sosio-teknologisista muutoksista johtuen maailma on tuolloin täysin erilainen kuin nyt. Nykyisille suurten ikäluokkien edustajille moni lähitulevaisuuden liiketoimintakonsepti voi olla silkkaa sci-fiä.

Väitetään, että teknologian kehitystä johtavat nuoremmat sukupolvet; niin kutsutut millenniaalit ja Z-sukupolvi, molemmat syntyneet 1990–2000-lukujen tienoilla. Jos tämä ryhmä hyväksyy innovaatiot ja alkaa niitä käyttää, ne ovat elinkelpoisia. Digitalisaatio laajenee eksponentiaalisesti sitä mukaa kun laskentatehoa on saatavilla lähes rajattomasti alhaisin kustannuksin. Tieto muuttaa fyysisistä laitteista pilveen.

Koneet juttelevat keskenään

Vuosituhannen neljännellä vuosikymmenellä vieraanvaraisuusala tukeutuu voimakkaasti tietotekniikkaan, joka toimii mobiiliympäristössä langattomien verkkojen, WiFin tai valoteknologiaan perustuvan LiFin avulla. LiFi-verkko syntyy tilan valaistuksesta. Se välittää dataa vastaanottimiin niin hienoilla kirkkauden muutoksilla, ettei ihmissilmin niitä voi havaita.

 

Halutessa saatavat on demand -palvelut ja -kokemukset piiskaavat yritykset toimimaan tehokkaasti ”Kaikki mulle heti 24/7” -taloudessa, jossa kaikki on vain klikkauksen päässä. Cisco Systems ennustaa, että maailmassa on 500 miljardia IoT-liitettyä laitetta ja esinettä. Tällöin koneet juttelevat keskenään ja suorittavat nopeasti monia nyt ihmisen varmistamia asioita.

 

Vieraanvaraisuusalallakin miljardit laitteet liitetään toisiinsa. Yritystasolla tämä tarkoittaa, että vaikkapa lounasbuffan tarjoiluastiat muistuttavat henkilöstöä niiden täyttämisestä, tai neuvotteluhuone kerää ja analysoi kokouksessa esitetyn tiedon reaaliajassa, ilman manuaalisia tallennuksia ja jakamisia. Kylmälaiteala hyödyntää jo IoT:ä lämpötilakontrolloinnissa ja älykkäistä roska-astioista on ensimmäisiä kaupallisia kokeiluja.
Robotit ovat jo täällä

Teknologialta halutaan räätälöityjä, yksilöllisiä kokemuksia. Robotit kehittyvät ja niiden hinta laskee nopeasti. Jo nyt sensorit ja keinoäly mahdollistavat ennakoivan käytöksen, jolloin robotteja voidaan käyttää muuallakin kuin staattisissa tehdastehtävissä. Ne mahdollistavat entistä persoonallisemman palvelun ja kokemuksen kireässä kilpailutilanteessa.

 

Vuonna 2011 Yotel Times Square -hotellissa esiteltiin ”Bell-bot” (vrt. Bell boy), joka isolla robottikäsivarrellaan nappasi asiakkaiden matkalaukut säilytykseen. Botlr-robotti (vrt. Butler) muutti puolestaan Aloft-hotelleihin vuonna 2014. Sen työtehtävä huonepalvelussa ovat välipalojen tarjoilu sekä liinavaatteiden kuljetus pesutuvasta huoneisiin ja se auttaa ruuhka-aikoina sisäänkirjautumisessa. Botlr vaeltaa hotellin käytävillä itsekseen navigointiteknologian avulla, eikä se törmäile ihmisiin tai esineisiin.

 

Viime vuonna avattiin maailman ensimmäinen lähinnä vain robottihenkilökuntaa käyttävä hotelli Henn-na Japaniin lähelle Nagasakia. Hilton Hotelskin esitteli äskettäin ”Connien,” jonka toiminta perustuu IBM:n Watson-teknologiaan. Watson käyttää ihmismäisiä oppimismalleja ja tunteita perinteiseen tietokannasta asioiden yhdistämiseen. Connien tehtävä on kertoa vieraille, missä syödä, mitä lähellä voi tehdä sekä mitä mukavuuksia ja palveluita hotellissa on.

 

Onko tulevaisuudessa lainkaan oikeaa henkilökuntaa?

Eipä olisikaan ihme, jos vuoteen 2022 mennessä tosiaan avattaisiin maailman ensimmäinen täysin automatisoitu ja robotisoitu hotelli, kuten PWC ennusti vuonna 2014. Ravintola-alalla kokeilut ovat käynnissä jo täyttä häkää. Kuskittomista autoista puhutaan ja huristaapa sellainen Helsingin Hernesaaressakin. Australiassa Domino Pizza -ketju otti keväällä käyttöön DRUn, maailman ensimmäisen automaattisen pizzakuskin.
Myös drone-tekniikka mullistaa vieraanvaraisuusalaa ja markkinointiviestintää. Kun merivesikeidas Allas Sea Pool avattiin Helsingissä syyskuun alussa, yleisöä kuvasi drone-lennokki. Vielä toistaiseksi ihminen ohjaa dronea, mutta kuinka kauan? Lähitulevaisuudessa miehittämättömien ilma-alusten käyttö yleistyy markkinoinnin lisäksi kuljetusalalla. Mutta voisi se drone kiikuttaa drinkinkin baarista uima-altaalle!

3D-tulostuksesta odotetaan paljon elämystoimialalle. Viime vuonna Forbes Lifestyle kertoi, että The Lewis Grand -hotellissa Filippiineillä hotellihuoneen tulostuksessa kului aikaa 100 tuntia. Ennen kaikkea 3D-printtaus mahdollistaa sekä virtuaalisen varastoinnin että pienten massaräätälöitävien tuotteiden tuotannon, jotka molemmat sopivat täydellisesti on demand -markkinoille.
Rikastettua todellisuutta, jota Haaga-Helia amk:n The Box -hanke tutkii, ei ole kokeiltu alallamme samassa määrin kuin automaatiota. Holiday Inn näytti suuntaa vuonna 2012 Olympic Stay You -kampanjallaan, kun asiakkailla oli lobbyssa ja huoneissa käytössään laaja valikoima rikastetun todellisuuden älylaitteita, joita muun muassa sängyt ja 3D-televisiot tottelivat.

 

Seuraava askel vieraanvaraisuusalalla on rikastetun todellisuuden integroiminen oikeasti osaksi liiketoimintaa. Merkkejä on näkyvissä: esimerkiksi NH Hotel Groupilla on käytössään 3D hologrammiteknologiaa hyödyntävä videokonferenssipalvelu. Ehkäpä Pokémon Gon kaltaisten pelien suosio innostaa toimialaa Suomessakin hakemaan ja kokeilemaan rikastetun todellisuuden mahdollisuuksia?

 

20160919_214831 vitriini

Huomisen hotellihuone
Haaga-Helia amk:n lehtorit Pasi Tuominen ja Mário Passos Ascencão tutkivat huomisen hotellihuonetta Ranskassa ja Suomessa vuonna 2015. Tutkimustuloksia tullaan käyttämään hankkeen Hotel Box -vaiheessa, kun hanke siirtyy tulevaisuuden hotellihuoneen suunnittelu- ja rakennusvaiheeseen.
Tutkimuksen mukaan huomisen hotellihuone tarjoaa asiakkaalle tilan, jossa erilaiset mediat ja digitaalisuus yhdistyvät saumattomasti miljööseen ja kokemuksen. Parhaimmillaan asiakas ei edes huomaa, että osa kokemuksesta onkin ollut keinotekoinen.

 

Hotellin kannalta palvelu lisää ketteryyttä: asiakkailla on monenlaisia tarpeita jotka voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Virtuaalisuuden ja rikastetun todellisuuden tuominen osaksi hotellihuonekokemusta on kustannustehokasta, kun olemassa oleva todellisuus muuttuu napin painalluksesta.

Koko tutkimusartikkeli löytyy osoitteesta www.thebox.fi/the-hotel-of-tomorrow-a-service-design-approach-jvm/

 

Teksti: Mário Passos Ascenção ja Eeva Puhakainen

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *