Turun Sanomat (25.9.2016): Suomalaishanke tutkii ja tuottaa siirrettäviä elämyksiä

Matkailu- ja ravintola-ala on lähdössä tuottamaan elämyksiä ja hakemaan lisämyyntiä virtuaalihankkeen avulla.

 

Asiakkaat siemailevat kahvejaan tai jonottavat vuoroaan, astiat kilisevät, välillä katse eksyy ulos ikkunasta kadun vilinään. Ollaan Starbucks-kahvilassa Helsingin keskustassa – tavallaan.

Jokaiselle seinälle heijastuu näkymää Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevasta kahvilasta, myös äänimaailma on autenttinen. Mutta oikeasti ollaan toisaalla, muutaman neliön kokoisessa boksissa Haaga-Helia -ammattikorkeakoulussa, jossa on kehitellään The Box -nimistä virtuaalihanketta.

Vuodenvaihteessa Tekesiltä vuosille 2016–2018 saanut hanke on ainutlaatuinen jopa koko maailman mittakaavassa, sillä sitä tehdään matkailualan tarpeisiin yli toimialarajojen.
The Boxista ovat olleet kiinnostuneita monet kotimaan matkailu -ja ravintola-alan toimijat, esimerkiksi Joulupukin pajakylä Napapiirillä. Lähitulevaisuudessa voi olla mahdollista tapaamaan hologrammijoulupukkia vaikkapa kansainvälisellä lentokentällä.

Tähän mennessä The Boxia on hyödynnetty muun muassa tämän vuoden Gastro Helsinki -messuilla ja maanantaina Tallinnassa päättyneessä Sauce-ruokatapahtumassa. Saucessa  visualisoiitiin kansainvälisten kokkien esityksiä ja oltiin mukana toteuttamassa Sensation dinneriä, joka pommitti kaikkia aisteja muun muassa tuoksuilla, valoilla, kuvilla ja odottamattomilla mauilla.

The Box tuo kokijalleen rikastetun todellisuuden ilman virtuaalilaseja.

Liikkuvat ja vaihtuvat kuvat saadaan toteutettua kaikkiin tilan pintoihin, niin seiniin, kattoon kuin lattiaankin. Lisäksi mukana on äänimaailma, tuoksuja ja erilaisia muita elementtejä.

– ”Laatikko” voi olla aivan pieni, muutamalle ihmiselle tarkoitettu, tai todella suuri, jonne mahtuu tuhansia ihmisiä. Eikä tarkoitus välttämättä ole, että olisi jokin kiinteä laatikko, jota kuljetetaan ympäriinsä, vaan tämän voi toteuttaa melkein mihin tahansa tilaan, kertoo idean isä ja The Boxin projektipäällikkö, tutkija Pasi Tuominen.

Yksi The Box -hankkeen ydinkysymyksistä on se, miten toisaalla olevia elämyksiä pystyy digitalisoimaan, mitä niistä voi digitalisoida ja miten ne voi siirtää toiseen paikkaan.

– Toimimme reippaan kokeilevalla otteella. Yrityksen ja erehdyksen kautta löytyy se, millä on väliä ja millä ei. Joskus jokin vaikuttaa pikkujutulta, mutta se onkin aivan keskeinen asia, kertovat hankkeessa tiiviisti mukana olevat Haaga-Helian viestinnän lehtori Eeva Puhakainen ja yliopettaja Teemu Moilanen.

– Tarkoituksena on rohkaista matkailu- ja ravintola-alaa kokeilemaan sitä, miten uusi tekniikka voisi hyödyttää heitä ja tuottaa lisätuloja. Ajatellaan esimerkiksi, että mitä jos kahvilassa olisikin kolmen ikkunapöydän sijaan 30 ikkunapöytää – ja maisemaa voisi vaihdella. Ehkä vaikkapa marraskuisessa räntäsateessa moni olisi valmis maksamaan mukavammista näkymistä, kuin mitä ulkona näkyy, Moilanen sanoo.

The Boxia on hyödyntänyt tähän mennessä muun muassa Ähtärin eläinpuisto. Siellä on toteutettu Virtuaali Zoo, jossa voi tutustua uhanalaisiin villieläimiin ja niiden suojeluun Suomessa ja muualla maailmassa.

Teksti: Heli Nieminen

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *