Mitä on opittu hankkeen ensimmäisenä vuotena?

Haaga-Helian ja Tekesin tammikuussa käynnistynyt yhteishanke The Box tuottaa tietoa, kuinka eri aisteja sekoittavaa rikastettua todellisuutta, virtuaalisuutta, robotiikkaa ja keinoälyä voidaan hyväksikäyttää toimialalla. Mitä on opittu vuodessa?

Vuoden 2016 aikana on tutkittu ja havaittu, miten aistiteknologioiden avulla voidaan vaikuttaa asiakaskokemukseen eri palveluympäristöissä ja -tilanteissa. Tutkimuksia on tehty sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Haagan kampuksella sijaitsevassa kiinteässä elämystilassa että elinkeinon omissa toimipaikoissa.

Sekoitettua todellisuutta Haagan kampuksella

Syyskuussa Haaga Boxin vieraina oli suomalaisen elintarvikealan edustajia. Haaga-Helian ruokatuotannon johtamisen opettaja Sami Rekola kertoi tilaisuudessa, miten uusia ideoita, teknologioita ja aistikokemuksia voidaan luoda oppilaiden kanssa.

– Haaga-Helian opiskelijat ovat ottaneet Boxin vastaan innokkaasti. Meillä on suunnitteilla useampia opinnäytetöitä, joissa sitä tullaan hyödyntämään. Uskon, että nuoret opiskelijamme näkevät Boxin mahdollisuudet täysin uudesta näkökulmasta, ennakkoluulottomasti ja luovasti. Saimme jo heti Gastro-messujen Box-lanseeraukseen mukaan eri vuosikurssien opiskelijoita ja tämän myötä liikkeelle positiivisen viestin talon sisällä. On erittäin tärkeätä, että The Box on Haagassa keskeisellä paikalla ja avoinna kaikille siitä kiinnostuneille, Sami Rekola sanoi.

Tilaisuuden aikana Haaga Box muuntui vietnamilaiseksi katukeittiöksi, jossa opiskelijat tarjosivat valmistamaansa pho-keittoa samalla, kun koettiin virtuaalimatka Saigonin vilinään. Tähtianiksen ja neilikan avulla luotu tuoksumaailma yhdistyi liikkuvaan kuvaan Boxin seinillä. Katukeittiö rakentui näyttöpöydälle, jossa oikeat kattilat, wokkipannut ja lämpölevyt sekoittuivat digitaaliseen kaasuliekkiin ja pannujen liikkeeseen. Sekoitetun todellisuuden tekniikalla luotu miljöö toimi esimerkkinä uudenlaisen teknologian mahdollisuuksista toimialan päättäjille.

Muita opiskelijasimulaatioita ovat olleet virtuaalihäät, -saunat ja -kokoukset. Paraikaa SSP Finlandin kanssa tutkitaan virtuaalisuutta hyödyntävän Starbucks-kahvilakonseptin mahdollisuuksia.

Mobiilit simulaatiot mahdollistavat laajan tutkimusjoukon

Ensimmäisten mobiilien simulaatioiden avulla luodut moniaistiset tilat ovat mahdollistaneet toimialan yritysten helpon tutustumisen The Box -teknologiaan. Esimerkiksi hotelli Mesikämmenessä Ähtärissä kesällä 2016 toteutettu Virtual Zoo -testitila otettiin hyvin vastaan.

Virtuaalieläintarhan vihreä matto ja keinotekoinen kallio houkuttivat istumaan ja aistimaan uhanalaisten eläinten elinolosuhteita, joita esitettiin tilaa hallinneilta valkokankailta. Ainutlaatuisin kokemus syntyi, kun eläinaitauksen sai kokea todellisilta VIP-paikoilta: vierailijat katsoivat 360-kuvaa eläinaitausten sisäpuolelta virtuaalilasit päässään. Kuva- ja ääniärsykkeiden lisäksi metsän tuoksua lisättiin virtuaalieläinpuiston ympäristöön.

Syyskuussa vierailtiin Sauce 2016 -tapahtumassa Tallinnassa. The Box -konseptin avulla kansainvälisten kokkivieraiden luentojen tarinat, taustat sekä kokkausnäytösten yksityiskohdat välittyivät suurten projektioseinien avulla yleisölle. Moniaistisella Sensation-illallisella hyödynnettiin liikkuvaa kuvaa ja moniulotteisia tietokonegrafiikoita, kun illallisvieraiden aisteja stimuloitiin äänillä, tuoksuilla sekä makutesteillä.

Paljonko maksoi?

Teknologia on kallista ja sisällön tuottaminen vie aikaa. Hyvällä suunnittelulla kustannuksia on mahdollista alentaa. Aloituskustannukset kohoavat kuitenkin yli kymmenen tuhannen euron.

Kuvamateriaali Korkealaatuisen video- ja kuvamateriaalin hankkiminen on osoittautunut haasteellisimmaksi osaksi sisällöntuotantoa. Valtaosaa internetissä pyörivästä kuvamateriaalista suojaa copyright, toisaalta moni vapaan käyttölisenssin materiaali ei ole riittävän laadukasta. Liikkuvaa kuvaa projisoitaessa on prosessoritehon oltava riittävä ja videomateriaalin korkealaatuista. Projektorit toimivat eri kuvanvälitysstandardeilla, ja kuvamateriaali on optimoitava kullekin laiteyhdistelmälle.

Hankkeessa on toteutettu muutamia liikkuvan kuvan sisältöjä, joiden kustannukset ovat noin 2 000 euroa/minuutti. Toisaalta tällaista yhden minuutin materiaalia voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen. Mesikämmenessä virtuaalilaseihin käytettyä 360-kuvamateriaalia kuvattiin paikallisin voimin, jolloin tuotantokustannuksia olivat vain 360-kameran ja telineen hankinta sekä työaika. Haaga Boxin oppilastöissä opiskelijat ovat tuottaneet ja editoineet kuvamateriaalia.

Äänimateriaali Kuvamateriaalin tavoin äänimateriaalikin on suurelta osin tekijänoikeudellisesti suojattua. Tähän haasteeseen on törmännyt moni yrittäjä, joka on ottanut yhteyttä hankkeeseen vaikkapa historiallisen ravintolan äänimaisemaa rikastuttaakseen. Laadukas oma äänituotanto maksaa, mutta niin maksaa ostetun äänimateriaalin esittäminenkin.

Tuoksut Aistiärsykkeistä ehdottomasti suoraviivaisimmaksi ja kustannustehokkaimmaksi on osoittautunut tuoksu. Pienellä tuoksukoneella tai yksinkertaisimmillaan suihkepullolla saadaan aikaan merkittäviä ärsykkeitä. Tuoksulaitteet ovat helposti hankittavissa, sillä niiden vuokrasopimusten hinnat ovat alhaisia.

Tallinnan Sensation-illallisen osteribaarissa käytettiin markkinoiden pienintä tuoksukonetta. Suolaisen veden sekä sitruunan tuoksu yhdistettynä merellisiin aaltojen ja lokkien ääniin sekä ostereiden tuoksuun aikaansaivat spontaanit ja ihastuneet kommentit tuoreista ja raikkaista ostereista.

Hajuhaittojen poistamiseen tarkoitetut viimeistelysuihkeet ovat myös osoittautuneet testeissä erinomaisiksi. Viimeistelysuihketta on testattu kylmään varastorakennukseen, bajamajoihin ja hotellihuoneisiin. Negatiivisten asiakaspalautteiden määrä on ollut huomattavasti pienempi kuin verrokkiaikana.

Mara-alan ammattilaiset uskovat teknologiaan

Toimialaa pitkään nähneet ammattilaiset luottavat teknologiaan tulevaisuudessa. Lähes sadalta hotelli- ja matkailualan kansainväliseltä ammattilaiselta kysyttiin, mitä tulevaisuuden teknologioita he uskovat olevan kaupallisessa käytössä vuoteen 2025 mennessä.

Kymmenen kärjessä olivat:

  1. Palvelurobotit
  2. Holografiset pinnat ja holografinen tietojen käsittely
  3. Henkilökohtainen langaton hyvinvoinnin mittaaminen
  4. Räätälöidyt maisemat, äänet, valot ja tuoksut
  5. Mobiililla ohjattavat toiminnat
  6. Ääniohjautuvat huoneet ja palvelut (Siri, Cortona, Google Home, Amazon Alexa, Facebook M)
  7. Projisoitavat pinnat
  8. Etähoidot, hyvinvoinnin konsultointi
  9. Responsiiviset nano- ja älykuidut
  10. Automatisoidut (NFC, RFID, tms.) interaktiot ja toiminnot (matkatavarat, check-inn, avaimet)

Teksti Eeva Puhakainen ja Pasi Tuominen