Ikkunapaikka 1/2018: The Box tekee illuusiosta reaaliaikaisen ja todellisen

Ikkunapaikka 1/2018The Box tekee illuusiosta reaaliaikaisen ja todellisen

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Tekesin elämyshanke The Box mahdollistaa elämyksellisen tavan esitellä pohjoisen matkailua, esimerkiksi joulupukkia, revontulia tai igluja.

Elintason nousun myötä maailmassa on miljoonia uusia matkailijoita. Suomi on silti suuressa mittakaavassa kohteena vielä tuntematon. Haaste on, kuinka suunnitella oikeat matkapaketit eri kohderyhmille ja miten myydä ja markkinoida suomalaisia elämyksiä kustannustehokkaasti kilpailuilla matkailumarkkinoilla.

Keinotodellisuus

Kuva kertoo toisenlaisia tarinoita kuin sanat. Koettu 360-asteen elävä kuva moninkertaistaa viestin. The Box keinotodellisuutta hyödyntävine aististimulaatioineen tuottaa aitoja elämyksiä ja herättää tunteita. Asiaa kokematon ei voi tietää, miltä askeleet kuulostavat Kuusamon pakkaslumella tai miltä tuoksuu kävelyretkellä syksyisessä Nuuksion sienimetsässä. Myös nokipannukahvihetki hohtavalla keväthangella eroaa kahvilaketjun lattenautinnosta. The Boxin sekoitetun todellisuuden keinoin tällainen kokemus voidaan esittää vaikkapa matkamessuilla Singaporessa.

Kuvateksti: Virtuaalijoulupukkia on kehitetty niin Haaga-Helia amk:n testitilassa kansainvälisten opiskelijaryhmien kuin Tampereella hotellin kokoustilassa asiakkaiden kanssa.

VR, AR, MR vai XR?

Virtuaali- ja sekoitetun todellisuuden (MR) suosio on kasvussa. VR-lasit ovat todettu rajalliseksi tavaksi välittää elämyksiä ja haasteena on etenkin eristäytyminen toisista. Seinille tai muille pinnoille heijastettavine projisointeineen The Box mahdollistaa yhdessä koettujen elämysten kehittämisen, testaamisen ja markkinoinnin.
Sekä Haaga-Helian Haagan kampuksen testitilassa että elinkeinon kanssa kentällä on vuodesta 2016 tehty kymmeniä rikastetun todellisuuden (AR) simulaatioita. Yhdistämällä digitaalisesti lisättyä kokemusta (XR) aitoihin elementteihin, tarinoihin ja henkilökohtaiseen palveluun, The Box muuntautuu joulupukin pajasta pandataloksi, sienimetsäksi tai korppoolaiseksi kalastajasatamaksi – napin painalluksella! Illuusio reaaliaikaisesta tässä ja nyt -kokemuksesta on todellinen.

Kätevästi mukaan

Tulevaisuudessa The Box kulkee kuljetuslaatikoissa lentokoneessa tai henkilöautossa ja on koottavissa nopeasti paikasta tai ajasta riippumatta. Palvelun avulla mahdollistetaan kustannustehokas kansainvälinen näkyvyys matkailualan yrityksille, kun ollaan näkyvillä pienillä kustannuksilla kansainvälisisä tapahtumissa.

The Box -konseptia on testattu yli 5 000 asiakkaalla Gastro 2016- ja MATKA 2017 -messuilla, Sauce 2016 -tapahtumassa, Hotelli Mesikämmenessä Ähtärissä, Lapland Hotels Tampereessa ja kiinteässä testilaboratoriossa Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.

Lisätietoja www.thebox.fi

Teksti: Eeva Puhakainen ja Pasi Tuominen, kuva: The Box

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.